De Irregularis Daniel Charles Orchestra was created by LLorenç Barber's in the framework of the exhibition "John Cage: Imaginary Landscapes, Concerts and Musicircus", celebrated in 2008 in the Castellón Contemporary Art Space (EACC).
Starting from the non-intention, the contingency and the indetermination, every member of the orchestra create his own individual score, which is hidden to the rest of the group in order to induce situations that can be sonorous or not sonorous, but always unexpected and different in every performance, searching –as John Cage did– the multiplicity, the off-center attention and the chaotic simultaneity. De Irregularis Daniel Charles Orchestra takes the name of the musician/philosopher best friend of John Cage. John Cage, very well-known, was an North American composer and instrumentalist who revolutionized the contemporary music, and in whose postulates our orchestra is based for its concerts. According to Cage, the music is not restricted to the sounds extracted from musical instruments. Every sound that emerges spontaneously in the nature or urban life is part of a generally not perceived music. To transmit this state of perception, Cage appealed to new composition forms fueled by chance and spontaneity, or the incorporation of silence. Llorenç Barber, the creator of De Irregularis Daniel Charles Orchestra, is a Spanish composer, instrumentalist and musicologist. He has performed in more than 150 cities around the world. His landscape concerts have included drums, cannons, sirens, vessels or fireworks, as well as music bands distributed in the space. His most remarkable concerts are "Naumaquia", a concert-combat in which 19 vessels of the Spanish navy participated, or "Music for a cosmic transit" in Oaxaca (Mexico) coinciding with a total solar eclipse. |
De Irregularis Daniel Charles Orchestra surgió de la mano de LLorenç Barber en el marco de la exposición “John Cage: Paisajes imaginarios, Conciertos y Musicircus”, celebrada en 2008 en el Espacio de Arte Contemporáneo de Castellón (EACC).
Partiendo de la no-intención, la contingencia y la indeterminación, cada componente de la orchestra crea su propia partitura individual que no da a conocer al resto de miembros del grupo con el objetivo de provocar durante la representación situaciones que pueden ser sonoras o no sonoras, pero siempre inesperadas y distintas en cada actuación, buscando –como buscaba John Cage– la multiplicidad, la atención descentrada y la simultaneidad caótica. La Irregularis Daniel Charles Orchestra lleva el nombre de quién, alumno de Olivier Messiaen, fue el músico/filósofo más amigo de John Cage.
De sobra conocido, John Cage fue un compositor e instrumentista estadounidense que revolucionó la música contemporánea, y en cuyos postulados se basa nuestra orquesta para sus conciertos. Según Cage, la música no se restringe a los sonidos extraídos de los instrumentos musicales. Cada sonido que nace espontáneamente en la naturaleza o en la vida urbana es parte de una música generalmente no percibida. Para transmitir ese estado de percepción, Cage apeló a nuevas formas de composición nutridas por el azar y la espontaneidad, o la inclusión de la presencia del silencio.
Llorenç Barber, creador de la Irregularis Daniel Charles Orchestra, es compositor, instrumentista y musicólogo. Ha actuado en más de 150 ciudades de todo el mundo. Sus paisajísticos conciertos ciudadanos han incluido tambores, cañones, sirenas, buques, o fuegos de artificio, así como de bandas de música distribuidas por el espacio. De sus conciertos a uno y otro lado del océano destacan “Naumaquia”, un concierto-combate en el que participaron 19 buques de la armada española, o “La Música para un tránsito cósmico” ofrecido en Oaxaca (México) coincidiendo con un eclipse solar total.
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De Irregularis Daniel Charles Orchestra en Nits de deshielo i art (2011)
De Irregularis Daniel Charles Orchestra en FLESAP (2009)