Everything makes love with the silence / Todo hace el amor con el silencio (2012)

Film poem / Videopoema, 2'24''


"Everything makes love with the silence" is an incursion to Alejandra Pizarnik's dark world through the amateur silent cinema. On September 25th, 1972, at the age of 36, the poet ended her life by taking an overdose of Secobarbital sodium during a weekend leave pass from Buenos Aires psychiatric hospital. Now, Pizarnik is considered one of the most important lyrical and surrealistic poets in Argentina. The film comes up from three of her short poems, confronting words and silence, light and obscurity.

"Lost childhood, night, memory and death cross the atmosphere of Alejandra Pizarnik’s poems. They present memory as the warmest shelter for childhood, now dead, but only alive there. A sad survival, bathed on ashes and exile, but also on love.

When translating this concepts into video, Hernán Talavera chose the use of old film, which reminds to the first filmings during the “childhood” of film. This might be a metalinguistic exercise: speaking about the memory of film genre from the film genre itself. As subjects, carefree and smiling girls swimming, playing, smiling. Black and white, grain and imperfections, silent image and noise of the projector make up the texture of this videopoem, which Hernán completes with a subtle sound ambience. A clever combination where all elements fulfill its role as complement of the text and achieve a delicate, intimate and intriguing piece." Versogramas.com

A través del género del videopoema y de la técnica del found footage, Todo hace el amor con el silencio: tres poemas de Alejandra Pizarnik, realiza una incursión al oscuro mundo de la poeta aportando un nuevo significado a las imágenes en un homenaje al cine silente amateur.

Alejandra Pizarnik, que se suicidó con 36 años, frecuentemente coqueteaba en sus poemas con la idea de la muerte. Esta idea permanece latente en cada fotograma, mostrando a las personas como apariciones fantasmales de sí mismas en “un espejo de cenizas”.

"La infancia perdida, la noche, la memoria y la muerte recorren la atmósfera de los poemas de Alejandra Pizarnik. Hablan de la memoria como la más cálida parada para el reposo de la infancia, ahora muerta, que sólo allí pervive. Una supervivencia triste, bañada de cenizas y destierro, pero también de amor.

A la hora de trasladar estos conceptos a vídeo, Hernán Talavera optó por el uso de película antigua, que recuerda a las primeras filmaciones de la “infancia” del cine. Esto podría suponer un ejercicio de metalingüística, hablar de la memoria del género fílmico desde el propio género fílmico. Como sujetos, niñas sonrientes y despreocupadas nadando, jugando, sonriendo. Blanco y negro, grano e imperfecciones, imagen muda y ruido de proyector forman la textura de este videopoema, que Hernán acompaña de un leve ambiente sonoro. Una combinación de elementos acertada, donde todos cumplen su función como complemento del texto y consiguen una pieza delicada, íntima e intrigante." Versogramas.com

"Cinema is the operation of filming the living and screening their ghostsWalter Murch

"El cine es la operación de filmar a los vivos y proyectar sus fantasmasWalter Murch


ENGLISH VERSION:




VERSIÓN EN CASTELLANO:




AWARDS / PREMIOS


SCREENINGS / PROYECCIONES